27 Μαρτίου 1886. Όταν το μοντέρνο γεννήθηκε μαζί με τον Ludwig Mies van der Rohe.

Μία μέρα μετά την επέτειο της γέννησης του Ludwig Mies van der Rohe και δεν γινόταν να μην αναφερθώ σε αυτόν και το πώς επηρέασε το αρχιτεκτονικό στερέωμα και το πώς ξεκίνησε αυτό που πλέον λέμε μοντέρνο.

Ludwig Mies van der Rohe
Ludwig Mies van der Rohe

 

Ο Λούντβιχ Μις φαν ντερ Ρόε (Ludwig Mies van der Rohe, 27 Μαρτίου 1886 – 17 Αυγούστου 1969) ήταν Γερμανός αρχιτέκτονας. Γεννήθηκε στο Άαχεν και πέθανε στο Σικάγο.

Θεωρείται από τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα, δίπλα στον Λε Κορμπυζιέ και στον Φρανκ Λόιντ Ράιτ. Επιδίωξε μια λογική προσέγγιση που θα καθοδηγούσε τη δημιουργική διαδικασία του αρχιτεκτονικού σχεδίου, και είναι γνωστός για τη χρήση των αφορισμών «το λιγότερο είναι περισσότερο» «less is more»και «ο Θεός κρύβεται στις λεπτομέρειες».

farnsworthhouse
farnsworthhouse

Ο Ludwig Mies είχε ως στόχο ζωής την δημιουργία όχι μόνο ενός νέου αρχιτεκτονικού ύφους αλλά και μιας νέας αρχιτεκτονικής γλώσσας, που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να αντιπροσωπεύσει την νέα εποχή των τεχνολογικών επιτευγμάτων και της παραγωγής. Θεωρούσε αναγκαία την δημιουργία μιας αρχιτεκτονικής που θα ήταν σε αρμονία με την εποχή της, όπως η γοτθική αρχιτεκτονική ήταν την εποχή του πνευματισμού. Περισσότερο από κάθε άλλο μοντερνιστή ο Μις χρησιμοποίησε την φιλοσοφία ως βάση για την εργασία του.

 

Ο Ludwig Mies δημιούργησε ένα επιδρών αρχιτεκτονικό ύφος εικοστού αιώνα, που το χαρακτήριζε ακραία σαφήνεια και απλότητα. Τα κτήρια αποπνέουν την καθαρότητα και την σαφήνεια της απλής απλοϊκής θα έλεγε κανείς, γεωμετρικής δομής, όπου η ένταση δημιουργείται μέσα από την αυστηρότητα των περιγραμμάτων και την προσεγμένη αναλογία των επιμέρους στοιχείων. Το “Less is more” είναι η άλλη προστακτική του, που οδήγησε στον υπέρτατο ορθολογισμό και στην ψυχρή ομορφιά των χαλύβδινων και γυάλινων δημιουργημάτων του, που πραγματοποιούνται χάρη στην τελειοποίηση της τεχνολογίας, της οποίας ο Μις αποδεικνύεται μεγαλοφυής γνώστης και χρήστης. Το πάθος του για την λεπτομέρεια φαίνεται στην επεξεργασία του προβλήματος της γωνίας, ενός πανάρχαιου προβλήματος από την εποχή του δωρικού ρυθμού. Επίσης τα κτήρια του χρησιμοποιούσαν σύγχρονα υλικά όπως ο βιομηχανικός χάλυβας και γυαλί για να καθορίσουν τον αυστηρό αλλά κομψό χώρο. Ανέπτυξε την χρήση της εκτεθειμένης δομής χάλυβα και γυαλιού για να εσωκλείσει και να καθορίσει τον χώρο. Προσπάθησε για μια αρχιτεκτονική με ελάχιστα πλαίσια στην δομική διάταξη και σε ισορροπία με την απαιτούμενη ελευθερία του ανοιχτού χώρου. Χαρακτήριζε τα κτήρια του “skin and bones” αρχιτεκτονική.

ibm Building by Mies
ibm Building by Mies

Ο Mies van der Rohe δεν είχε την τυπική εκπαίδευση ενός αρχιτέκτονα. Στον κόσμο της οικοδομής μυήθηκε αρχικά από τον πατέρα του, που είχε εργαστήριο κατεργασίας της πέτρας. Φοίτησε σε μια τεχνική σχολή όπου έμαθε να σχεδιάζει διακοσμήσεις στο σοβά. Σε ηλικία 19 χρονών πήγε στο Βερολίνο, όπου μαθήτευσε στο γραφείο ενός αρχιτέκτονα που ειδικευόταν στο σχεδιασμό επίπλων και στη συνέχεια εργάστηκε για τρία χρόνια κοντά στον πρωτοπόρο αρχιτέκτονα Peter Behrens, που είχε αναλάβει τη σχεδίαση προϊόντων και κτιρίων της AEG. Ομως, σε αντίθεση με άλλους ομότεχνούς του, ο Mies van der Rohe δεν επηρεάστηκε από τα βιομηχανικά αυτά κτίρια, αλλά από το νεοκλασικισμό.

Μια καθοριστική στιγμή για το έργο του Mies van der Rohe αποτέλεσε το 1929, όταν στο πλαίσιο μιας διεθνούς έκθεσης στη Βαρκελώνη δημιούργησε το περίφημο Γερμανικό Περίπτερο. Σε αυτό παρουσιάζονται τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της αρχιτεκτονικής του, τα οποία αργότερα θα βρουν εφαρμογή σε ουρανοξύστες και κτίρια μνημειώδους κλίμακας. Το Περίπτερο διαμορφώνεται πάνω σε ένα υπερυψωμένο βάθρο όπως συμβαίνει και στην κλασική αρχιτεκτονική. Η οροφή είναι μια πλάκα από οπλισμένο σκυρόδεμα που στηρίζεται σε μεταλλικές κολόνες επιχρωμιωμένες. Ο χώρος ορίζεται από ελεύθερα διατεταγμένους τοίχους, επενδυμένους με πράσινο μάρμαρο Τήνου και μεγάλα υαλοστάσια. Τη σύνθεση ολοκληρώνουν δύο ρηχές, ορθογώνιες λιμνούλες. Η επίδραση του κινήματος De Stilj είναι φανερή, όμως το αποτέλεσμα είναι καινούριο και πρωτοφανές

the_barcelona_pavilion
the_barcelona_pavilion

Άλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα κατοικίας είναι και η οικία Tugendhat στην Τσεχία. Είναι ένα από τα πρωτοποριακά πρωτότυπα της σύγχρονης αρχιτεκτονικής στην Ευρώπη,που καταστράφηκε και μετά την αποκατάστασή της το 2012 είναι κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco.

tugendhat-house
tugendhat-house

Ο Μις σχεδίασε σύγχρονα κομμάτια επίπλων χρησιμοποιώντας τις νέες βιομηχανικές τεχνολογίες. Τα έπιπλα είναι γνωστά για την λεπτή χειροτεχνία, ένα μείγμα των παραδοσιακών πολυτελών υφασμάτων όπως το δέρμα σε συνδυασμό με τα σύγχρονα πλαίσια χρωμίου, καθώς και έναν ευδιάκριτο χωρισμό της ενισχυτικής δομής και των υποστηριγμένων επιφανειών. Προκειμένου να ενισχύσουν το συναίσθημα της ελαφρότητας που δημιουργείται από τα λεπτά δομικά πλαίσια χρησιμοποιούσαν προεξέχουσες κυρτές δοκούς (cantilevers).

Οι μεταλλικές καρέκλες του Mies van der Rohe από ατσάλινο σωλήνα και χειροποίητο ψαθωτό ή δερμάτινο κάθισμα ακολουθούν με τις απλούστερες γραμμές το σχήμα του καθιστού ανθρώπινου σώματος. Η μινιμαλιστική σχεδιαστική αντίληψη του Mies τον οδήγησαν σε μερικά από τα πιο λιτά έπιπλα όπως το κάθισμα για το Γερμανικό περίπτερο στην έκθεση της Βαρκελώνης. Ο Mies σχεδίασε ακόμα και τα πρώτα πλαστικά καθίσματα, με βάση το ανθρώπινο σώμα, αντίστοιχα των οποίων βρήκαν στην παραγωγή μετά τον πόλεμο και βέβαια μαζικά στις μέρες μας δείχνοντας έτσι την διορατικότητα του Μις.

Barcelona τραπέζι, καρεκλα και σκαμπό για το περίπτερο της Γερμανίας στη Διεθνή έκθεση της Βαρκελώνης.
Brno καρεκλα και πολυθρόνα

furniture-design-by-mies
furniture-design-by-mies

 

Τέλος ένα βίντεο για την κατασκευή του Farnsworth House σε τρία δεκάλεπτα βίντεο. άνοιγμα

 

Leave a Reply